REPÜLŐORVOS.HU   
50 felett is egészségesen

2


50 FELETT EGÉSZSÉGESEN

A Repülési Hajózási és Tengerészeti Egészségügyi Központban évente átlagosan 1000 hivatásos repülőgép-vezető vizsgálatát és véleményezését végezzük el.

Sajnos azt tapasztaljuk, hogy a pilóta-karrier során a kóroki tényezők nem maradnak hatástalanok. Az időkényszerben végzett ülőmunka és váltott műszakos munkarend, a családtól távoli munkavégzés valamint az optimálistól gyakran eltérő megterhelés és igénybevétel visszahatnak a pilóták egészségére: nem kevés a repülő-orvosi vizsgálatra 35 feletti BMI indexel és magas vérnyomással jelentkezők száma.

Mi a Központban egészségtudatos magatartásra neveljük a szakszolgálati engedélyeseinket: igyekszünk példát mutatni és elmondjuk a Federal Aviation Administration adatát, mely szerint az amerikai pilóták 5 évvel tovább élek az átlag népességnél, hála a rendszeres repülő-orvosi vizsgálatoknak.

Örömmel nyugtázzuk, hogy egyre több az olyan kabinszemélyzeti tag, aki jól tudja, hogy „az egészség a legfőbb értéke” és ők áldozatot vállalva tesznek is a jó egészségi állapotuk megtartásáért, a kondíció javításáért.

Megkértem egy ilyen 55 éves, az egészségére vigyázó légitársasági kapitányt, hogy foglalja össze saját tapasztalatait.

Íme a vallomás, ami a pilóta-társak számára bizonyíthatja, hogy Magyarországon is lehet az egészségre vigyázni, lehet 50 felett is egészségesen élni...

TÁPLÁLKOZÁS

A hagyományos magyar étrend túl sok húst, zsírt, kalóriát, de kevés növényi rostot tartalmaz. Emellett rosszak az étkezési szokásaink, mivel reggel szinte semmit, este pedig túl sokat eszünk. Én a reggelt frissen facsart gyümölcslevekkel kezdem. Ez lehet grapefruit,narancs…A hús helyett a növényeket (zöldség, gyümölcs, hüvelyesek) részesítem előnyben, értem,hanem a főzelékeket és könnyű leveseket.

Az étkezésben is nagyon fontos a mértékletesség! Ne annyit együnk amennyi belénk fér, hanem amennyire a szervezetünknek szüksége van. Másként mondva: amennyit kívánnék annak a felét eszem meg és az is szépen lassan nem behabzsolva. Mivel az agyunk lassabban érzékeli, hogy tele a hasunk. Vacsorára pedig nem eszek sokat, húst pedig egyáltalán.

VÍZ

Egy felnőtt embernek naponta kb. 1,5-2 liter vizet kellene meginnia ahhoz, hogy a szervezet számára optimális körülményeket biztosítson. Ehhez képest az átlag ember fél liter folyadékot se iszik. Pedig a rendszeres és tudatos vízivással olyan panaszokat lehet megelőzni, mint a fejfájás, alacsony vérnyomás, vesekőképződés. Ide egyéb folyadékok is beletartoznak pl.a leves is. Tehát hány pohár víz javasolt ezen felül?  Válasz: Legalább 6-8 pohár naponta




TESTEDZÉS

A mai modern világ egyik jellegzetessége a mozgásszegény életmód. Ennek számos káros következménye van az egészségre, pl. elhízás, magas vérnyomás, cukorbetegség. Talán kevesen tudják, de az elején nem kell nagyon megterhelni a szervezetet, csupán naponta egy jó félóra tempós sétára volna szükségünk ahhoz, hogy a testmozgás pozitív hatásait már tapasztaljuk életünkben. Természetesen ennél többet szabad mozogni, de ennél kevesebbet nem…Én kétnaponta eljárok futni (kivéve télen) sétálni pedig mindennap megyek vagy félórát tornázok a szobában.

MÉRTÉKLETESSÉG

A legtöbb életmódbeli betegség a mértéktelen életvitel következménye. A mértékletesség nemcsak azt jelenti, hogy mindent csak bizonyos határig teszünk, hanem azt is, hogy egyes, nyilvánvalóan káros dologban egyáltalán nem veszünk részt. Így az egészséges életmód szempontjából a mértékletesség fogalma inkább önmegtartóztatást jelent. Ez magába foglalja az alkohol, a kávé fogyasztás teljes elhagyását, a dohányzás teljes mellőzését és természetesen a drogokkal való visszaélést, vagy a gyógyszerek helytelen és indokolatlan használatát.

PIHENÉS

A rohanó ember általában a pihenést igyekszik megspórolni, gondolván, hogy ezzel időt nyer. Pedig ez egyáltalán nem igaz. Minél fáradtabb valaki, annál több időre van szüksége ahhoz, hogy egy adott feladatot jól és hibátlanul elvégezzen. Ezért mindannyiunknak meg kell aludnunk a szükséges éjszakai alvásunkat.

Ez valakinek csak 6 óra, másnak pedig akár 10 óra is lehet. Egy dologban azért egyformák vagyunk: a legfontosabb, hogy mindig éjfél előtt aludjunk el, mert ez az alvás legpihentetőbb módja,de mivel a pilóták munkaideje elég szélsőséges ezért nálam a délutáni alvás is fontos része a pihenésnek.(ami lehet akár fél óra is vagy nem is feltétlenül kell aludnunk csak megpihentetni a szemünket és a szervezetünket).

Utóirat: Úgy gondolom, hogy az életmód megváltoztatását elkezdeni soha nem késő. A legnehezebb a saját döntés meghozatala, a kitőzött célok elérésében minden segítséget megadunk. Bevált tanácsokat adunk a fogyás kezdetén, segítünk a magas vérnyomás csökkentésében, a betegségek megelőzésében. Tehát ne feledje: ÖTVEN FELETT IS EGÉSZSÉGESEN!

Dr. Melles Imre

06 30 2 46 76 46








Az oldalon található anyagok szerzői jogvédelem alatt állnak,
minden jog fenntartva!

© (2008 - ) dr. Melles Imre