REPÜLŐORVOS.HU   
AIRBUS A 380 EXPERIENCE

 

LÁTOGATÁS AZ AIRBUS GYÁRBAN

AIRBUS A 380 EXPERIENCE

 

2011. május 16.-án a GO 4 TRAVEL szervezésében a Malév B 737-es chartergépen 165 repülős szakember indult Toulouse-ba, hogy megnézze a a világ legnagyobb utasszállító repülőgépének gyártását.

 

Az utasok többsége otthon már jól felkészült az AIRBUS A 380.-as típusból: a számítógép előtt tanulmányozta a www. airbus.com honlapot, megnézte a forgó prezentációkat és az érdekes képeket. A résztvevők   tudták, hogy az óriásgép négy hajtóműve gazdaságosan - és csökkent CO2 kibocsátással - szállítja az utasokat, pl. hosszú  TAXI esetén csak két hajtóművel gurulnak, így: „The A380 transatlantic flight  saved overall 3,400 kg of CO2

 

Franciaország szép idővel várta a repülés magyar szerelmeseit. Toulouse-ban a napsütéses délelőttön Horváth Sándor kapitány a 32 L pályára,  - először a bal futóra szépen letette a gépet.  A Toulouse - Blagnaci terminálon azután az utasokat négy csoportra osztották. Egy besötétített teremben rövid prezentációt tartottak az óriásgépről, majd kérdésre válaszolva megtudtuk, hogy az A 380-as típus jelzése, a 8-as a repülőgép két emeletére utalhat.

Buszokra szállva a mi rögtön az Airbus A 380-as óriásgép szerelőcsarnokát  tekinthettük meg. Az emeleti ablakból a  2. számú prototípus és még két repülőgép végszerelési munkáit láttuk (a magasból.)  Hosszas telefonálás után végre bejutottunk a csarnokba, ahonnan a gép méretei valóban lenyűgözőek: hossza 73 méter, magassága 23,1 méter, a törzsátmérő 7,14 méter szárny fesztávolság 79, 8 méter, az utastér hossza 50, 68 méter. Megtudtuk, hogy a szupergép 310 tonna kerozint képes feltankolni és a „gazdaságos” változatban 853 utast tud szállítani.

 

A második helyszín az A 380-as  mérethű makettjének a megtekintése volt. Megnézhettük a  2:4:2-es business üléssort valamint 3 : 4: 3 változatot is. A repülőgép felső emeletén is megnéztük az ülések elhelyezését illetve a csomagtartókat. Tény, hogy nagy és világos tereket láttunk.

 

Ebéd után – a buszban ülve - megnézhettük a repülőtéren az Airbus 320-as és az A 330-as repülőgépek csarnokait illetve végszereléseit. Láttuk pl. ahogy a 4.752-es számú Airbus 320-as repülőgép szárnyán a szabadban dolgoznak és szemtanúi lehettünk egy Beluga érkezésének is. 

Az utolsó helyszín a leállított Concord  megtekintése volt. Kisebb csoportban végigmehettünk a gép törzsén, bepillanthattunk a cockpitba  és kinézhettünk az amúgy nagyon kicsi, kb. 14 cm-es ablakon. Harminc percünk maradt arra, hogy a repülőgép-múzeumban is szétnézzünk.

A túra végén a shopban vásárolhattunk - nem túl igényes és rendkívül drága - ajándéktárgyakat.

 

 

 

 

 

 

 

 

A buszra várva néhány A 380-as gép fel - és leszállását figyelhettük meg.

Budapestre érkezésünket Gyulai Eszter Co-pilot szépen kivitelezett leszállása tette felejthetetlenné.  

 

Észrevételek a tanulmányúttal kapcsolatban: Nesze Semmi, fogd meg jól!

 

Sajnos sokan vegyes érzelmekkel szálltak fel a Budapestre visszainduló charter gépre. Voltak, akik a látogatás alatt több konkrétumot vártak. Mások mélyebb bepillantást reméltek a gyártási folyamatba. Én azért voltam bánatos, mert  nem jutottam be az AIRBUS A 380 cockpitba. Úgy tűnt, hogy az AIRBUS gyár nem vette eléggé komolyan a látogatókat: az út elején elkérték, (egy kosárba gyűjtötték) a fényképezőgépeket és megtiltották mindenütt a fényképezést. Sajnos olyan helyeken is, (pl. Concord), ahol semmilyen biztonsági kockázat nincs. Többek feltűnt, hogy az ügyfélparkoló környezete mennyire rendezetlen (méteresre nőtt a növényzet és sok volt a gaz.) A légkondicionálók sehol sem működtek, vagy voltak bekapcsolva.  A megfigyelt francia munkatempó is rendkívül megfontolt (lassú), a hosszú vagy 1,5 órás ebéd után kezdtek szállingózni a munkások.

 

ÖSSZEFOGLALÁS:

 

Az AIRBUS EXPERINCE tanulmányút résztvevői csupán felületes bepillantást kaphattak a gyártási folyamatba, ugyanakkor hasznos ismeretekkel gyarapították tudásukat. Ahhoz azonban, hogy a következő túra sikeres legyen, a szervezőknek feszesebb és tartalmasabb programot kell összeállítani.

 

Budapest, 2011. május 20.

 

                                                                                     Dr Melles Imre

 

 

Kedves Látogató, ide kattintva megtekintheti (fáradtságos repülőút nélkül) az AIRBUS gyár képeit, amit Sajtos Zoltán barátomtól (AEROMAGAZIN) kaptam.  

                                                                                             

                                                                                 

 





Az oldalon található anyagok szerzői jogvédelem alatt állnak,
minden jog fenntartva!

© (2008 - ) dr. Melles Imre