REPÜLŐORVOS.HU   




BESZÁMOLÓ

A NEMZETKÖZI REPÜLŐ-ORVOSI TOVÁBBKÉPZÉSRŐL

BERLIN  2012. 08. 23.- 08 26.

A Polgári légiközlekedési szakszolgálati engedélyek egészségügyi feltételeiről és kiadásuk rendjéről című, 14/2002. (II. 26.) KöViM–EüM számú együttes rendelet 2012. áprilisi  módosítása szerint a  Repülő-orvosi Központ vezetője kizárólag olyan repülő-orvos lehet, aki sikeresen elvégezte a  haladó repülő-orvosi  tanfolyamot.

 

Tekintettel arra, hogy ilyen továbbképzés jelenleg Magyarországon nem elérhető, haladéktalanul jelentkeztem az European Scool of Aviation Medicine 5. Repülő-orvosi Kongresszusára, amit 2012. aug. 23.- 26. ig Berlinben rendeztek.

 

Négy hónapos előkészület, regisztráció és szállodafoglalás után- augusztus 23.-án reggel repültem Berlinbe, hogy részt vegyek a Nemzetközi Repülő-orvosi Továbbképzésen. A Lufthansa 3031-es járatán a Bombardier CRJ900 NextGen repülőgép 800 kilométer/órás sebességgel, 9.000 méteren repítette utasait a Berlin Tegel repülőtérre. A kongresszus első előadása aznap 13.45-re volt meghirdetve, így taxival érkeztem a Palace Hotelba, az előadások helyszínére.

 

A repülő-orvos kollégákkal régi ismerősként köszöntöttük egymást: Dr. Melchor Antoniano, a Federal Aviation Administration Civil Aviation Medical Institute igazgatója üdvözölt és a Lufthansa főorvosával, dr. Jörg Sidenburggal is váltottunk néhány szót.  

 

Gyors regisztráció után Dr. Uve Stüben, az European Scool of Aviation Medicine vezetője köszöntötte a 95 hallgatót, akik a világ minden tájáról (28 országból) érkeztek. Bejelentette, hogy az előadásokat pontosan fogják kezdeni és a programot úgy állították össze, hogy a repülőorvostan legújabb eredményeiről adjanak tájékoztatást, de bepillanthassunk a jövő kutatásaiba is.

 

Az első eladó, Dr Brian Pinkston, a FAA Aerospace Medical Education Division vezetője „in medias res” kezdte és bejelentette: 90 országban 301 Kinevezett Nemzetközi Repülőorvosuk van, akiknek a munkájával nagyon meg vannak elégedve. Büszkén hallgattam, amikor kiemelte a sikeres Közép-európai régiót, ahonnan sok vizsgálat érkezik és nagyon alacsony a hibázási arány.

Amerikában 3437 Aviation Medical Examiner dolgozik és az un. AME-k 2012.-ben összesen 300.000 pilótavizsgálatot végeztek. Első fokon 5012 pilóta lett elutasítva és végül 366 repülőgép-vezető kapott nem alkalmas – un. „Final Denial” minősítést.

Eztán szervezési vizsgálat-technikai bejelentések következtek: a pilóták orvosi vizsgálatra jelentkezése 2012. október 1-után már egy un. MedXPress nevű új rendszeren fog történni. Az online kitöltött vizsgálati lapot 2010 óta már interneten küldjük a Centrumba, idén meg kell oldani a csatolmányok (pl. az EKG) elektronikus küldését is.

Pinkston doktor szólt arról is, hogy a Repülő-orvosi Kinevezés meghosszabbításához a jövőben három tényezőt vesznek majd figyelembe: 1. az előírt továbbképzések elvégzése, 2. évente minél több vizsgálat elvégzése és 3. ellenőrzéseknél megállapított alacsony hibaszázalék.

Eztán Doktor Fred Tilton azokat a betegségeket vette sorra, amelyekben „Nem alkalmas” minősítést kell hoznunk. Medications and Overview című prezentációban pedig a repülésben engedélyezett gyógyszereket vette számba, ismertetve a nem kívánt mellékhatásokat is.

Doktor Melchor J. Antunano, a FAA CAMI igazgató  a Human Factors In Aviation Operations Cockpit automatisation című előadásában ismételten felhívta a figyelmünket arra, hogy a repülésben a leggyengébb láncszem a pilóta, mert megállapítást nyert, hogy a Human Factor 85%-ban felelős a balesetekért.  A glass cockpit előnyei között említette a pilóták munkaterhelésének csökkentését, de a pilóta együttműködés, a Crew Resourse Management fontosságát hangsúlyozta.

 

A következő előadásában a repülő-orvosi kutatások lenyűgöző eredményeit mutatta be: fonendoszkóp, amely a hallott zörejeket értékeli és diagnózist is mond, a szaruhártyába ültetett kamera, a csigába helyezett hallókészülék és piciny kapszula, amely lenyelés után másodpercenként sok fényképet készít. A 2020-as évek színvonalát megjelenítő előadásában a legfejlettebb technikai vívmányokat is ismertette.

Igazgató úr harmadik előadásában az űrutazások tapasztalatait, a  jelöltek kiválasztásának orvosi és jogi aspektusait elemezte.

 

Visszatérve a mai repülő-orvosi minősítések problémáihoz Dr. Markus Bickel a cukorbetegek növekvő számáról és a hypoglycamia veszélyeiről beszélt.  Ries Simons úr, aki az Advisory Board European Society of Aerospace Medicine elnöke A Commercial Pilots on Insulin: Why Not? kérdést válaszolta meg: insulin-dependens pilóták (még) nem dolgozhatnak a kabinban.

 

A Fatigue In Aviation. Fatigue Risk Management System, An Alternative Approach című összefoglalójában bizonyította, hogy az European Aviation Safety Agency törekvése a pilóták munkaidejének hosszabbítására már repülésbiztonsági kockázattal járhat.

 

Dr. Med. Claudia Stern, a Flugmedizinisches Institut főorvosa egy sajátos veszélyről, a pilótákat érő lézer-támadások növekvő számáról beszélt. 2009-ben Németországban 122, Amerikában 1527 támadást jelentettek.  Tavaly Német- országban már 636, Amerikában pedig 3591 fénysugaras veszélyeztetés történt.  Ez más szavakkal azt jelenti, hogy az USA-ban éjszakánként átlagosan 10 repülőgép pilótája veszíti el hosszabb-rövidebb időre a látását. E támadásokra, a veszély elhárítására tehát fel kell készíteni a repülőgép-vezetőket. A szimulátoros eseményről, a tájékozódás elvesztéséről, az átstartolásról és a pilóták jó együttműködéséről videót mutattak be.   

 

Prof. Dr. Christian Elger (Klinik und Poliklinik für Epileptologie) is audiovizuális eszközök segítségével mutatta be a különböző kis - és nagyrohamokat, segítve a repülő-orvosi döntéseinket és véleményező munkánkat.

 

A további rendkívül értékes repülő-orvosi előadásokból kiemelem Prof. Dr. Jürgen Graf és Dr. Christine Huber képsorait, akik a Lufthansa Medizinischer Dienst – évente több 50 millió utas szállításának – orvosi tapasztalatait osztották meg a hallgatókkal.

 

A prezentációk végén értékelnünk kellett az előadók teljesítményét: a szakmai hasznot és előadó-készséget.

 

Az utolsó napon pedig nekünk, a hallgatóknak  kellett számot adni a tudásunkról: 56 kérdéses, rendkívül részletes és nehéz tesztet kellett megoldanunk.

 

A tudásfelmérő teszt kérdéseinek megválaszolása jól sikerült, így megkaptam a CERTIFICATE -t. (lsd. alább!)

 

Vasárnap este a Lufthansa 3030-es járatán 20.00-kor érkeztem Budapestre.

 

Fentieket összefoglalva megállapítható, hogy a négy napos rendkívül intenzív és fárasztó továbbképzésem sikerrel és eredményes vizsgával zárult.

 

Olyan fontos repülő-orvosi tudományos és szervezési ismeretekre tettem szert, amelyeket majd a Központ-vezetői munkám során fogok kamatoztatni.   

 

 

2012. augusztus 30.

 

 

                                                                                                                      Dr. Melles Imre

                                                                                                                          főorvos

 

 

 

 

 

 

 





Az oldalon található anyagok szerzői jogvédelem alatt állnak,
minden jog fenntartva!

© (2008 - ) dr. Melles Imre