REPÜLŐORVOS.HU   
REPÜLÉS GYERMEKKEL



REPÜLÉS GYERMEKKEL

 

 

Utazni jó, repülőgéppel szállni pedig csodálatos élmény, de kisgyermeket vagy babát a fedélzetre vinni nem könnyű, gyakran nehéz és problémákkal terhes feladat. Miközben 2014-ben 3 milliárd utas utazott repülőn, a kabinban szállított gyerekek száma is meghaladta a százmilliót.

 

Ezen az oldalon a sokat utazó repülő-szakorvos, - aki három kisgyermek büszke édesapja - a teljesség igénye nélkül osztja meg repülési tapasztalatait az olvasóval.

 

  1. Vannak légitársaságok, akik a nagycsaládosokat eleve kizárják az utazásból kijelentve, hogy az együtt utazó gyerekek száma nem haladhatja meg az őket kísérő felnőttekét.

 

  1. Más légitársaságoknál a két év alatti csecsemő ingyen vagy 10 %-os díjért, a mama térdén (ölében) utazhat. Fontos, hogy ilyen esetben a szemünk fényét egy külön kis öv védje. (Az ikrek utazásához tehát két felnőtt jegy váltása szükséges)

                                              

  1. Az utazás megtervezésekor számítsunk arra, hogy a két évesnél idősebbek már majd saját ülésen utaznak, bár a gyermekeknek a légitársaságok általában a repülőjegy  árából engedményt adnak.

 

  1. Mérlegeljük, hogy nem jár-e mindenki jobban, ha a szülők utazása alatt a nagyszülők vigyáznak a kicsikre, mert hazaitól eltérő klíma és környezet a kisgyermek egészségére veszélyes, a több órás, esetleg transzkontinentális repülőút pedig nekik - becsatolt hevederrel - szenvedés lehet.

 

  1. Az iskoláskor előtt repülő (5 - 7 éves) gyereket már fel kell készíteni a repülőútra. Bármennyire is óvjuk őket, hallhattak már repülőgép-katasztrófákról és félhetnek a repülőgép-fedélzetre lépni. Szorongásukat a Budapest Airport (Ferihegyi Repülőtér)  gyakori látogatásával oldhatjuk. A Terminál I. teraszáról a fel és leszálló gépek látványa kíváncsivá teheti őket, ilyenkor megemlíthetjük nekik, milyen jó lenne most a repülőgépen ülni. A Terminál II./A teraszán pedig a repülőgépek kiszolgálása,  az Apron nyüzsgése kötheti le figyelmüket.

 

  1. Kisgyermekekkel javasolom a Ferihegyi Repülőgép Emlékpark látogatását is: itt régi TU-154-es és TU-134-es repülőgépek törzsében mászkálhatunk, sőt életem első repülőgépének, a HA-MOA lajstromú IL-18-as pilótafülkéjébe is bemehetünk.

 

  1.  Ha lehetséges, kisgyermekkel repülésre ne a hétvégi csúcsforgalmat és ne a „telt házas” járatokat válasszuk, kerüljük a péntek délutántól hétfő reggelig tartó időszakokat.

 

  1. Az utazás előtti nap már mindent csomagoljunk be és gondosan készítsünk elő. Gondoljunk arra, hogy gyermekeinknek a szokatlanul korai, gyakran hajnali felkelés lesz az első megpróbáltatás, a gyermekeket ébreszteni, - öltöztetni és közben csomagokat pakolni nem lehetséges.

 

  1. A taxi is érkezzen a megszokottnál legalább harminc perccel korábban. El lesz rontva az utazásunk első napja, ha a terminálra késve érkezünk és meglátjuk a check-in pult előtt álló tömeget, és miközben konstatáljuk, hogy a sor nem vagy alig halad, gyermekeink egymás után jelentik be, hogy: papa pisilni kell!   

 

  1. A korszerű légitársaságok megengedik sőt támogatják, hogy otthon, a számítógép előtt válasszuk ki a fedélzeten a helyünket. Más társaságoknál csak a korai repülőtéri érkezéssel lehet megelőzni azt a - még elgondolni is rossz - helyzetet, hogy a szülőket és a gyerekeket a fedélzeten egymástól távoli helyekre ültessék.  

 

  1.  Az új biztonsági szabályozás korlátozta az ellenőrzési pontokon átvihető folyadékok mennyiségét. Az ellenőrzési pontokon a kézipoggyászokat és mindenkit, beleértve a gyerekeket és is átvizsgálják. (A kézipoggyászban csak kis mennyiségű folyadék vihető fel a fedélzetre, amit egyenként maximum 100 milliliteres (1 dl) egyedi kiszerelésben személyenként maximum 1 literes űrtartalmú, újrazárható, átlátszó nejlon zacskóba kell tenni.)

 

  1.  Ez az intézkedés a gyakorlatban azt jelenti, hogy a biztonsági kapuk előtt nagy sorok alakulhatnak ki, és a kapukon az átjutás nem ritkán izgalmakkal jár.

 

  1. A kapukon áthaladás előtt a szülők vegyék le a kabátjukat, az apa a zakóját, az övet, a karórát, a zsebekből ki kell pakolni az aprópénzt.  

 

  1. Javasolom, hogy a családfő hagyja otthon a laptopot, de ha a nyaralás alatt sem tudja a számítógépét nélkülözni, tudnia kell, hogy minden elektronikus eszközt ki kell pakolnia a kézipoggyászból és a tálcákra kell helyezni.

 

  1.  A biztonsági ellenőrzési pontokon minden folyadékot meg kell mutatni az átvizsgáló személynek.  Ezeket külön fogják átvilágítani, mialatt Önt is átvilágítják.  (El lehet képzelni, milyen izgalmakkal jár egy háromgyermekes család átjuttatása a biztonsági kapukon: miközben az apa a tálcákban keresi óráját és számolja a levetett zakó zsebéből  kicsúszó beszállókártyákat, ezalatt a feleség a két síró-üvöltő kicsinyét vigasztalja és a kézipoggyászokat és az útleveleket veszi számba.)

 

  1. A gyerekeket ezért fel kell készíteni arra, hogy tegyék azt, amire a repülőtéri biztonsági hatósági ember kéri őket. Ne csodálkozzanak, ha esetleg a cipőjüket is le kell venni. A nagyobbacska gyereket figyelmeztessük - itt nincs helye a tréfának - mert egy viccnek szánt mondat: nálunk bomba vagy robbanóanyag van - még alaposabb és személyi vizsgálatokkal jár.

 

  1.  Mindenesetre megkönnyebbülés, amikor a biztonsági procedúra után a terminál  fotocellás ajtaja kinyílik, majd egy kis várakozás után bejutunk, vagy a lépcsőn felmegyünk a repülőgép fedélzetére. ( Vannak légitársaságok, amelyek a gyerekes családokat előre engedik!)  

 

  1. Szerencsés esetben a gyerekek egymás mögött, az ablak mellett ülnek, mert így figyelmüket lekötheti a külső, állandóan változó világ, miközben a szülők foghatják kezüket, - bíztatást adva az első felszálláskor.

 

  1.  Az utazómagasság elérésekor a kézipoggyászból kerüljön elő a gyerekek kedvenc játéka, a maci, a baba vagy kisrepülő, mert ezek egy rövidebb légi-úton jó szolgálatot tehetnek.

          

  1.  Mi otthon nem szeretjük (tiltjuk) a filmek és videók nézését, ugyanakkor a  tengerentúli járatokon támogatom a DVD-lejátszó bekapcsolását és a gyerekfilmek nézését, mert így a hevederrel bekötött gyerek legalább nyugodtan marad és a turbulenciában sem repül ki az ülésből.

 

  1.  A filmek között hagyjuk, hogy mozogjon, beszélgessen a testvérével, kísérjük őket a mosdóba, mutassuk meg a WC működését, de utána azonnal jó példát mutatva - kapcsoljuk be a saját, majd gyerekeink öveit.

 

  1.  A süllyedés megkezdésekor a kabinban növekvő nyomás kiegyenlítése okozhat problémát. Ilyenkor az előkészített cukorkát (rágógumit) azonnal adjuk kicsinyeink szájba, ne várjuk meg a panaszt: apu nagyon fáj a fülem. A csecsemők felsírhatnak és közben kinyílik a fülkürt. A nagyobb gyerekeket már otthon meg lehet tanítani a Frensel és Valsalva manőverekre. A szülőknek tudnia kell: náthásan, lázasan betegen repülni nem lehet, mert barotrama komoly panaszokkal jár és elronthatja az egész nyaralást. Vészhelyzetben a légiutas-kísérőtől kérhetünk orrcseppet, de legjobb megelőzni a bajt ( Bővebben:  a BAROTRAUMA ablakban )

                                 

  1.  A hazaút már egy kicsit könnyebb lesz: gyermekeink már bátrabban fognak kinézni az ablakon és otthon majd lelkesen mesélik, hogy szép bárányfelhőket láttak és milyen kicsik lettek felülről az autók, a házak és az utak- hidak.                                              

 

A fenti intelmekkel és észrevételekkel nem lebeszélni akarom a gyermekekkel repülést tervező családokat, sokkal inkább helyesen felkészíteni a légi utazásra!

 

A Federal Aviation Administration a honlapján figyelmezteti az utasokat:

 

„make sure yuo are cleared for take-off”

 

és vigyázz a kicsinyeidre:

 

„Keep your little one safe when you are in the air!”

 

További hasznos információkhoz juthatunk a

www. britishairways.com/travel/child oldalon.

 

 

                                                                                                            Dr. Melles Imre

 

 

 

 

 





Az oldalon található anyagok szerzői jogvédelem alatt állnak,
minden jog fenntartva!

© (2008 - ) dr. Melles Imre